Kärleksbarnet av Hillevi Wahl

Bokomslag Kärleksbarnet : En berättelse om alkohol, bingo och brutna löften (häftad) Irmeli är fyra år när hennes mor ännu en gång försöker ta livet av sig. Hon förstår att hennes mor inte mår bra men kan inte förstå varför. Irmeli växer upp med alkoholiserade föräldrar och vet aldrig hur hennes mor kommer att uppföra sig. I ena stunden kan hon vara trevlig och i nästa ögonblick verkar hon inte bry sig om något annat än sin alkohol.

I boken får man följa Irmeli från  det att hon är ett barn till hon är en vuxen kvinna. Genom boken får man en insyn i hur ett liv blir påverkat av att växa upp med alkoholism i familjen. Jag uppskattade boken väldigt mycket även om den visar en uppväxt som ingen skulle behöva uppleva. Läs den

Kommentarer

  1. Bra tips! Det ska jag göra, håller på att samla ihop en hög böcker tillsommaren. Jag har hört att "Kärlek och stålull" ska vara bra också.

    SvaraRadera
  2. Jag behöver inte läsa, jag har levt det livet själv. Jag kan som missbrukarbarn känna att vissa böcker förhärligar det, att de menar att föräldrarna kan vara himla bra människor trots missbruket. Jag håller inte med om det, för en missbrukare kommer missbruket alltid först och så ska det inte vara när man har barn. Nu vet jag alls inte om det är så i den boken du läst, det är bara en reflektion. Bra att du gillade boken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här boken förhärligar inte missbruk på något sätt. Nu vill jag inte avslöja för mycket om någon vill läsa boken men den börjar med att Irmeli får veta att hennes mor har avlidit. Då har modern legat död i sin lägenhet i ett par månader och det som gjorde att hon hittades var att grannarna larmade om lukten i trapphuset.
      Min uppväxt var inte heller perfekt.

      Radera
    2. Usch, vilket sätt att få veta det på. :-(

      Radera

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill lämna en kommentar! Din kommentar kommer att synas så fort som jag har godkänt den