Dags att plåga mig själv igen

Jag ser till att läsa böcker på engelska lite då och då. Främsta anledningen till det är att jag inte vill tappa mitt ordföråd.
Några större problem med att läsa texter på engelska har jag inte och har heller aldrig haft. Hade jag haft problem med det skulle jag aldrig ha lyckats ta mig igenom de flesta kurser på högskolor/universitet som jag läst. I många kurser var i stort sett allt material på engelska.
När jag beslutar mig för att läsa någon bok på engelska missar jag oftast att först kolla upp vad jag egentligen lånar för något. Det har gjort att jag nu läser en bok som skrevs under slutet av 1800-talet. Inget fel med det och det går att hitta äldre litteratur som är fantastisk. Boken jag läser är helt okej om man bortser från det stora problemet är att det är en massa uttryck som säkert var vanliga på 1800-talet... Min kunskap om engelska under slutet av 1800-talet har visat sig vara väldigt bristfällig. Inte nog med det utan mycket i boken är talspråk vilket innebär att bokstäver hoppas över och ord skrivs ihop på ett underligt sätt. Det har tagit mig ett par dagar att läsa en tredjedel av boken och jag misstänker att det kommer att dröja innan jag är klar med den. Hur mycket det gör för mitt ordföråd är jag lite tveksam till

Kommentarer