Inte så avkopplande

Jag är van vid att det brukar vara tyst och lugnt när jag är ute och promenerar.
Det brukar vara någon fågel som skriker till eller någon snöskoter som hörs på avstånd. I dag var det mer oväsen än så. Medan jag lullade på stördes tystnaden av ett plötsligt dån och jag stirrade uppåt och kunde se ett militärflygplan en bit bort. Den hade passerat en stund tidigare men ljudet kom efter. Sen dröjde det inte någon längre stund innan ytterligare plan dök upp. Anfall eller övning blev då frågan och ska man tänka logiskt finns det bara ett svar nämligen övning. Sannolikheten för att något annat land skulle angripa Sverige och då välja Dalarna känns inte troligt. Det som finns i Dalarna är gamla gruvor,dalahästar och knepigt folk och vilket land skulle vilja ha det. Kanske finns det någon land som känner ett behov av lite mer knepig befolkning och då gör de rätt som angriper Dalarna. Knepigt folk menar jag inte på ett negativt sätt utan det är en del av charmen med att bo i Dalarna. Sättet som folket här älskar sin by och in historia kommer jag aldrig helt att förstå. Deras förfäder möjliggjorde genom sitt slit att de i dag kan leva här och då får man nog en helt annan känsla för sin by och sitt hus mot om man bara köper ett hus utan att ha en känslomässig koppling till det.
Några enstaka stubbar börjar synas genom snön

Kommentarer