Ostfrallor

Varma ostfrallor är det perfekta tillbehöret till soppa. Lätta att baka och goda.

Ugn 250 grader     Gräddning ca 8 min

  • 4 dl vatten (fingervarmt om det är färskjäst varmare om det är torrjäst)
  • 4 msk olja
  • 1 msk sirap
  • 1 tsk salt
  • 50g jäst (ett paket)
  • 1½-2dl riven ost
  • 2 dl rågsikt
  • ca 8 dl vetemjöl


Häll vatten,salt,sirap och olja i en bunke. Färskjästen ska smulas ner i det och röras ut. Torrjästen blandas istället i mjölet.
Tillsätt rågsikten och 6-7 dl vetemjöl. Arbeta degen med träsked och ha i mer mjöl om det behövs.
Låt degen jäsa under duk ca 30min.
Knåda degen på bakbord och dela degen i 16 delar. Rulla varje del till en bulle och placera på en plåt med bakplåtspapper (eller en smord plåt).
Låt brödet jäsa ca 15 min.
Ställ in plåten mitt i ugnen och grädda det ca 8 min

Kommentarer