Små saker blir stora

Att vara inlåst och begränsad gör att saker som jag i vanliga fall inte skulle bry mig om blir till riktiga irritationsmoment nu. Nu på morgonen när vi var i matsalen så såg vi att en ur personalen stod i köket och kokade gröt. Då väcktes förhoppningen att den var till oss intagna men när tanten tog ut kastrullen ur köket, låste dörren och gick iväg till personalrummet dog den förhoppningen. Vi intagna får inte vara i köket så vi kan inte koka gröt till oss själva. Nu har det hänt flertalet gånger att personalen kokar gröt enbart till sig själva och tidigare har jag bara mumlat lite för mig själv om vilken dålig stil det är. Idag var dock måttet råkat och jag frågade varför de inte kan koka mer gröt när de ändå kokar så att det även räcker till oss intagna. Svaret jag fick var att de kokar gröt till sig själva på helgerna och att de har med egna ingredienser. Uppriktigt sagt trodde jag inte att någon här skulle underskatta min intelligens så pass mycket. Jag såg att det inte fanns någon påse på diskbänken med havregryn och mjölken och sylten kom från kylskåpet i köket och där förvaras saker till avdelningen. I det läget blev jag lite för irriterad och kallade två i personalen för lata kärringar, nu har jag inga planer på att be om ursäkt för det för jag ser inget fel i att kalla saker för vad de är. Den ena ägnar större delen av arbetsdagen åt att sakta hasa sig fram, röka eller sitta i en fåtölj och vifta med en solfjäder. Hon borde ha gått i pension eller bytt jobb för 10år sedan för att hon är trött på jobbet är rätt tydligt. Den andra envisas med att klampa in i mitt rum om jag ligger och vilar bara för att kolla att allt är okej. Om jag ligger ner och det syns att jag andas så förstår jag inte riktigt vad som skulle kunna vara fel. Hon gnäller även om ledningen och att det är personalen på avdelning 90 som måste göra allt medan personalen på avdelning 93 och 95 slipper. Det är mycket möjligt att personalen på avdelning 90 får göra mer men jag skulle gissa att det beror på att det i stort sett alltid är mest personal på den här avdelningen.

Kommentarer