Februari=CSN

Det låter kanske som en konstig koppling men om man har tagit studielån så är det i februari som den första betalningen ska in. Det fick mig att börja fundera över hur CSN gör om någon avlider. Efterskänker de beloppet eller krävs dödsboet på lånet? Jag får helt enkelt se till att ta reda på det känner jag.

Studielån ser jag som en investering i sig själv och även om jag har ett stor skuld så får beloppet mig att tänka på en hel del saker. Jag minns timmrings dagarna som alltid startade med att vi satt i slogboden och drack giftigt kokkaffe.

Historia A kursen som jag läste på Gotlands Högskola (distans) som inte riktigt blev som jag hade tänkt. Jag trodde att jag skulle få lära mig om historia men kursen gick ut på att lära sig att kritiskt granska källor. Inte helt otippat så valde jag att inte läsa Historia B.

En del av de underliga kurskamraterna på Människan och djurens kognition. Det var många texter av andra studenter att läsa och en glömmer jag nog aldrig. Studenten som hade skrivit texten hävdade på fullaste allvar att det fanns ett samband mellan hur fort djur lär sig att gå och intelligens. Så om någon funderar så har hundar,hästar,katter osv högre intelligens än människor.

Sen fanns det även en stjärna på Juridiska översiktskursen. Hon hade helt missuppfattat frågeställningen som vi hade att ta ställning till i en uppgift. Istället för att göra som en vettig människa och bara säga att hon hade missuppfattat så ville hon få det till att det även var bra att vi diskuterade utifrån hennes felaktiga slutsats.

Sen var det även ett program som jag hoppade av för jag insåg att jag helt enkelt inte klarade av en del av kurskamraterna.


Kommentarer