Fortsätter att äta skumtomtar

Jag vill inte ens tänka på hur många veckor det tog mig att läsa ut Lärjungen av Michael Hjorth och Hans Rosenfeldt. Boken som kommer före i serien och den som kommer efter läste jag under min tid på Säter. Eftersom jag hade läst boken som kommer efter så visste jag lite på förhand hur Lärjungen skulle sluta. Nu kan jag inte direkt klandra författarna för att jag inte läste böckerna i rätt ordning.

Boken är välskriven och man känner sympati med kriminalpsykologen Sebastian Bergman som är bokens huvudperson. Händelser ur det förflutna hinner ikapp honom och han blir tvingad att funderar hur han har levt sitt liv och över beslut han har tagit. Ett mördare går lös och sättet som han tar livet av människor på påminner otäckt mycket om en mördare som Sebastian Bergman fick fast under sina glansdagar.

Kommentarer