Obegripligt för mig

Jag har funderat lite över ett par patienter som jag träffade när jag var inlåst på dårhuset. Alla har olika anledningar till att de är inlåsta och oftast har jag inga problem med att förstå varför. När det gäller patienterna jag tänker på så förstod jag aldrig varför de var inlagda. Anledningen var då att de mådde dåligt och funderade på självmord men sa själva att de aldrig skulle ta livet av sig på grund av sina barn. För mig låter det bara så konstigt, i min värld är det så att tänker man på självmord så är man villig att genomföra det annars så tänker man inte på det. Jag gissar att de tänkte helt rätt som sökte hjälp innan det gick så långt att de såg självmord som ett alternativ men jag kan ändå inte förstå det. För mig har psyket alltid varit ett ställe som man hamnar på om man har misslyckats med ett självmordsförsök eller någon läkare är så nojig att de sätter vårdintyg på en i ett desperat försök att förhindra ett självmordsförsök. Att frivilligt söka hjälp och lägga in sig är för mig bara helt obegripligt.

Kommentarer