Flygande råtta eller mat?

För mig så kommer duvor alltid att vara flygande råttor för folket här är det däremot inte så. Jag kommer ihåg första gången en här förklarade för mig att duvor är en delikatess. Att se duvor som något ätbart tvivlar jag starkt på att jag någonsin kommer att göra. Antagligen är det så att om man har växt upp i en stad har man en annan relation till vilda djur. När jag inte hade bott här så länge så tyckte jag att det var väldigt spännande att träffa på älgar ute i skogen nu undviker jag dem så mycket det går. Tranor och kanadagäss är det kul att se så länge de är tysta och det är de inte någon längre stund. Första gången jag hörde en räv skrika kunde jag inte förstå vad det var för djur. På många sätt så har jag nog blivit van vid livet här men i en del fall tänker jag fortfarande som en stadsbo.

Kommentarer