Upp med bh och ner med byxor

Tranorna har inget med rubriken att göra så det är ingen mening att fundera över det.

Idag var det dags för skiktröntgen och inte direkt något jag hade sett fram emot. När jag kom in i rummet med skiktröntgen berättade en sjuksköterska(gissar att det var det) att jag inte skulle få kontrastmedel i armen. Anledningen till det var då att jag är allergiskt mot det. Så vitt jag vet är jag inte alls allergiskt mot det, läkaren som ringde mig för ett tag sedan frågade om jag var allergiskt mot kontrastmedel och jag sa att jag inte visste. Jag har aldrig fått något kontrastmedel, inte när jag har varit vid medvetande i alla fall. Antingen är det ytterligare ett fel i min journal eller så har jag fått medel när jag varit medvetslös och då fått en allergisk reaktion. Nåväl röntgen skulle först ske utan kontrastmedel och om bilderna inte blev tillräckligt tydliga så skulle de ge mig kontrastmedel. Innan jag fick lägga mig i röntgen så fick jag dra ner byxorna och dra upp bh. Anledningen till det är då att det finns metall i byxorna och bh och det stör röntgen, blixtlås eller knappar på byxor och hyskor och bygel på bh. Ett tips är alltså om man ska göra en skiktröngen på njurarna att välja byxor utan metall om man vill slippa dra ner byxorna. Jag var lite nojig för att jag inte skulle klara av att ligga stilla men det visade sig vara väldigt mycket trevligare att göra skiktröngen utan nackkrage så det gick bra. När bilderna var tagna fick jag ligga kvar medan en läkare tittade på bilderna för att se om de blev bra. Bilderna blev bra så jag fick åka hem. Nu dröjer det några veckor innan jag ska träffa en läkare och få reda på resultatet.

Kommentarer