En del besitter kunskap andra inte

Dagar när det är dåligt med energi blir det mer tid vid datorn. Oftast blir det då att jag läser på lite forum, skriver gör jag inte ofta för jag blir mest irriterad på korkade människor då. Förvånansvärt många som skriver på forum verkar övertygade om att deras åsikt är den enda rätta och att de besitter mer kunskap än alla andra. Nu är det oftast inte så utan det kan vara rena felaktigheter som de försöker framföra som fakta. Att det ska vara så svårt att inse att det finns människor med mer teoretisk kunskap än man själv har på ett forum förstår jag inte riktigt.

När jag pluggade på distans blev det en hel del diskussioner med andra kurskamrater och en del var bara korkade rent ut sagt och det får man acceptera. Det värsta var dock en kurskamrat på jök (juridisk översiktskurs) som inte kunde erkänna att hon helt hade missuppfattat en uppgift och dragit helt fel slutsats. En kort period funderade jag på att läsa jur kand-programmet så därför läste jag jök för att se om det skulle passa mig. När jag hade läst jök insåg jag att det inte skulle finnas en chans i världen att jag 1 skulle stå ut med merparten av människorna som väljer att läsa juridik och 2 att jag bara är road av straffrätt. Ska kanske även tillägga att jag var sambo med en kille under tiden som han läste jur kand-programmet så jag hann träffa många som pluggade juridik.

Kommentarer