20 000-25 000 för att skyffla ner någon i en grop?

Min plan har varit att jag ska själv ha pengar på ett konto som kommer att täcka begravningskostnaden av mig. Jag fortsätter att vara helt sund... Ska man ha pengar till det tänkte jag att det skulle vara bra att veta vad en begravning egentligen kostar. I vanlig ordning tog jag hjälp av min vän google, enligt fonus så kostar då en begravning i Sverige oftast något mellan 20 000 och 25 000 kr. För den summan får man då en dödsannons, enklare minnesstund,kista, dekorationer på kistan osv. Nyfiken som jag är blev jag givetvis tvingad att titta på deras prisexempel och fy fan vad det är dyrt med en kista. 4695kr för en kista i enkel kvalité, 6125kr för en kista i mellan kvalité och 12 900 för en kista i hög kvalité.

Jag förstår det inte riktigt känner jag. Kista är inte direkt samma sak som en säng som man vill ligga bekvämt i och sova gott i. Ligger man i en kista så är man död så varför lägga en så stor summa på något som bara syns i någon/några timmar och sedan begravs eller eldas upp. Jag hade en plan en gång i tiden att själv snickra ihop en kista och det kanske jag borde ta itu med. Skulle någon anhörig till mig lägga 20 000 på att få ner mig i jord skulle jag se det som ett fruktansvärt slöseri av pengar. Om jag skulle ha möjligheten att återvända som ett spöke skulle jag även upplysa dem om det

Kommentarer