Nästan lite tragiskt

Nu blir jag tvingad att hitta någon ny författare som jag vill läsa böcker av. Jag fick vänta rätt länge på att få läsa den sista/senaste boken av Arnaldur indridason för den var utlånad av biblioteket. Men nu har jag läst Den stora matchen.

Bokomslag Den stora matchen (inbunden)  Jag hade hoppats att boken skulle handla om Erlendur igen men så var det inte. Istället så handlar boken om Marion Briem och tiden innan Erlendur.
Schackmästerskapet ska äga rum på Island och det är en orolig tid på grund av kalla kriget. Det är en amerikan som ska möta en ryss och båda schackspelarna har med sig viktiga representanter från respektive land. Medan all fokus är på schackmatchen så blir en ung man mördad på en biograf och frågan är om mordet har någon koppling till schackmästerskapet.

Boken är precis som tidigare böcker välskriven och det är intressant att få veta mer om Marion med tanke på hans inflytande över Erlendur. Det enda jag hade önskat var att den här boken skulle ha kommit lite tidigare, det känns som om den hade passat bättre som första boken i serien.

Kommentarer