Ännu en bok läst

Nu visade det sig att den här boken hade så pass många år på nacken så ingen av de vanliga bokaffärerna har den så det blir ingen länk. Boken jag har läst heter Veronikas vrede och är skriven av Per Gunnar Evander. Genom berättaren så får vi följa maskinskötaren Alfred som jobbar på berättarens mors tvättinrättning. Glädjen i Alfreds liv är hans dotter Ingeborg, hans fru är inte mycket att ha och när hon bestämmer sig för att kasta ut Alfred från deras gemensamma hem blir det starten på en rad av tråkiga händelser för Alfred.

Läser man baksidan på boken så låter det som en spännande bok men jag blev besviken. Författaren har gjort sitt bästa för att få in en hel del visdomsord och funderingar kring det förflutna och nutiden i boken. Men jag känner att han har missat att ge personerna i boken liv. Jag känner inte med Alfred fast jag antagligen borde känna någon form av sympati med en människa som drabbas av flera otrevliga händelser

Kommentarer