Timglaset av Julie Parsons

I vanlig ordning roar jag mig med att läsa när jag är inlåst och eftersom jag inte får gå ut så blir det att välja bland böckerna som finns på avdelningen. Den här gånget föll valet på den här

Bokomslag Timglaset (pocket) I boken får vi följa den äldre kvinnan Lydia som ensam bor på herrgården Trawbawn. Kontakten med dottern Grace kan i bästa fall beskrivas som bristfällig eller mer korrekt obefintlig och det samma gäller för kontakten med hennes barnbarn. Lydia trivs ändå rätt bra men inser plötsligt att hon är väldigt ensam. En dag ser hon en okänd man som smyger runt i hennes trädgård och äter av hennes bär. Hon går ut för att ifrågasätta vad han vill och det leder till att de börjar prata. När Lydia sedan skadar sin ena arm ställer hennes nya vän upp och hjälper henne med lite olika sysslor. En av sakerna hon vill ha hjälp med är att söka upp sin dotter. Saker och ting blir inte som Lydia har tänkt sig och i en del fall är det nog bättre att inte ha familjehemligheter.


Boken var läsvärd och det är en bok som jag kan rekommendera så länge som man inte tycker att det är allt för obehagligt att läsa om otrevliga fysiska händelser som man kan utsätta andra människor för.

Kommentarer