En bok läst och en ny att ta itu med

På fm läste jag ut Eldnatt av Yrsa Sigurdardottir.

Bokomslag Eldnatt (pocket) En flicka blir överkörd och dödad när hon är på väg hem till en familj för att sitta barnvakt. Även om hon fysiskt har försvunnit från de levandes värld så verkar det inte som om hennes själ har fått ro.
Ett vårdboende brinner upp och den enda av vårdtagarna (Jakob)som överlever får skulden för branden och placeras på rättspsyk. På anstalten får pedofilen Jósteinn upp ögonen för Jakob och beslutar sig för att bekosta att advokaten Thóra Gudmundsdóttir undersöker fallet. Varför Jósteinn som inte är känd för att hjälpa någon beslutar sig för att göra det förstår ingen.

Den här boken är snäppet bättre än Aska som jag tidigare läste av samma författare. Något som störde mig något fruktansvärt är att det antagligen är två olika personer som har översatt böckerna och av någon underlig anledning heter huvudpersonen i Aska Póra medan hon i den här boken heter Thóra. Nu kan jag inte isländska men efter att ha läst om böckerna på engelska så verkar det som om det rätta namnet ska vara Thóra. Böckerna är oavsett väldigt läsvärda och historien vävs ihop på ett trevligt sätt.

Idag kom Min själ var mitt smycke och jag hoppas verkligen att den är så läsvärd som jag hoppas. Boken är i ett bättre skick än jag hade hoppats på och jag tvivlar på att någon ens har läst den

Kommentarer