Inget är så enkelt som det borde vara

En del saker har jag väldigt svårt att förklara antagligen för att jag inte riktigt förstår det själv. Min stackars sambo är återigen övertygad att om bara min fysiska hälsa blir bättre så kommer mitt psykiska mående också att bli det. Till viss del förstår jag helt att han resonerar så eftersom min fysiska hälsa har gjort att jag inte kan göra mycket som jag uppskattar att göra. Det han dock glömmer bort är att jag under större delen av mitt liv har varit fysiskt frisk men ändå gjort självmordsförsök och blivit inlåst. Logiskt borde det vara så att om man kan göra saker som man tycker är roliga så borde man uppskatta livet. Om det hade varit så enkelt skulle det vara bra men inget är någonsin enkelt. Det är nog så att om man själv aldrig har varit självmordsbenägen så är tanken att man vill dö så konstig att det inte går att förstå

Kommentarer

  1. Så är det nog. Den som aldrig varit så djupt deprimerad kan aldrig förstå hur man kan vilja ta livet av sig när det finns så mycket i livet att njuta av. Den där kommentaren jag alltid hör från terapeuter och skötare. Gå ut och gå! Njut av solen! Titta vilka vackra färger… osv
    När jag mår dåligt skiter jag fullkomligt i fall solen skiner eller inte! Den kommer aldrig (-tyvärr-) att stoppa mig från ett suicidförsök… :-(

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill lämna en kommentar! Din kommentar kommer att synas så fort som jag har godkänt den