Vad vill jag förmedla?

Jag har funderat lite på det och man vet aldrig vem som hittar till den här bloggen. Helt omöjligt är det inte att en tomte eller läkare sitter här och läser någon gång. Och vad skulle jag då vilja säga till dem?
  • Visa mig samma respekt som du visar "vanliga" människor.
  • Bara för att du har läst min journal så innebär det inte att du känner mig.
  • Möt mig med ett öppet sinne oavsett min diagnos.
  • Om du blir tvingad att använda tvångsåtgärder ta dig tid att förklara varför när läget har lugnat ner sig.
  • Det finns ingen anledning att vara nedlåtande mot mig.
  • Förvänta dig inte att jag behandlar dig med respekt om du gång på gång visar noll respekt för mig.
  • Ta ditt ansvar om jag har behandlats felaktigt på grund av att du inte har koll eller har gett felaktiga direktiv.
  • Be mig om ursäkt när jag förtjänar en ursäkt.

Jag har även funderat över vad jag hade velat säga till mig själv för ett par år sedan.
  • Ingen är ofelbar allra minst personalen inom psykiatrin.
  • Klantar sig en läkare en gång acceptera det och säg till läkaren hur du känner. Klantar sig samma läkare igen berätta för läkaren hur du känner. Klantar sig samma läkare åter igen vägra ha med den läkaren att göra.
  • Bara för att någon är anställd inom psykiatrin ska de inte behöva tåla att jag uppför mig illa.
  • Ibland blir det för mycket och det är lätt att vara otrevlig. Det går inte att ta tillbaka ord som har blivit yttrade men se till att be om ursäkt. 
  • Gör ditt bästa för att skona anhöriga. 
  • Stå upp för dig själv.

Kommentarer