Gör det lätt för mig

När jag har läst en bok som jag gillar brukar jag oftast läsa fler böcker av den författaren. Alltid lättare att göra så istället för att hitta någon ny bok av en författare jag inte vet något om. Därför har jag nu läst Skugga av Karin Alvtegen
Boken kretsar runt Jan-Erik Ragnerfeldt som är son till den kända Nobelpristagaren i litteratur Axel Ragnerfeldt. Axel är numer gammal och enda sättet han kan kommunicera med omvärlden är genom ett finger som han enbart kan styra bra dagar. Jan-Erik försörjer sig genom att åka runt och berätta om sin far och ha högläsning av hans böcker. En dag får Jan-Erik ett samtal det är en okänd kvinna som visar sig vara en boutredare från stadsdelsnämnden som ringer för att berätta att familjen Ragnerfeldts gamla hushållerska har avlidit. Anledningen till samtalet är för att ta reda på om hushållerskan Gerda har några anhöriga som Jan-Erik vet om. Det telefonsamtalet leder till att Jan-Erik återvänder till sitt barndomshem för att leta efter ett foto av Gerda. Under sin jakt på ett foto inser Jan-Erik saker om sina föräldrar som han aldrig hade kunnat tro.

I början tyckte jag att boken var seg men efter att ha läst ett tag blev jag fast. Det här är berättelsen om att stå i skuggan av en känd person oavsett om man är hans barn eller fru. Och det är också en berättelse om hur långt en del är villiga att gå för att upprätthålla sig rykte och en fin fasad utåt. 

Kommentarer

  1. Önskar att jag hade koncentration nog att läsa en bok. Kan knappt läsa en skvallertidning. Koncentrationsförmågan försvann när måendet krashade förra sommaren :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite lustigt för jag kan inte koncentrera mig så pass att jag kan läsa tidningsartiklar och tv har jag också svårt för men att läsa böcker går bra

      Radera

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill lämna en kommentar! Din kommentar kommer att synas så fort som jag har godkänt den