Förr var blodprov lite otäckt nu bekommer det mig inte

I dag var det dags för blodprov igen och nu har jag blivit så van vid det att det inte stör mig nämnvärt. Lyckas de få blod av mig på mindre än tre försök så är det okej. Däremot brukar jag reta upp mig lite på att jag alltid får vänta oavsett om det är på vårdcentralen eller öppenvården. På öppenvården brukar det bli att sitta och vänta runt tio minuter när jag ska träffa läkaren. När jag ska till vårdcentralen för blodprov kan det vara allt från en minuts väntan till tjugo. Idag fick jag vänta i tjugo minuter. Nu förstår jag att det kan komma in folk som är lite mer prioriterade än mig när det gäller blodprov men jag kan inte tänka mig att det är så varje gång. Jag närmar mig frikort på vård igen med stormsteg. På ca två veckor har jag nu betalt 700kr

Kommentarer

  1. Hatar också blodprov på vårdcentralen. Fördelen med LIthiumprov är ju att man inte kan vänta hur länge som helst...

    SvaraRadera
  2. Undrar hur snabbt jag skulle "få blod"... ? Är rätt bra på att "sticka" och det kan lätt gå litet prestige i blodprovstagning... Mig tar de också ofta prov på pga min waranbehandling - så jag har också vant mig. gillar egentligen inte att bli stucken, jag heller... // Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mest nervös blev jag när en redan hade provat tre gånger och misslyckat och då frågade om hon fick prova med min fot. Mina fötter får de inte sticka i, händerna brukar en del prova i och det är rätt okej. Sedan finns det andra som lyckas på första försöket och det är lite trevligare

      Radera
  3. Jag tycker att tre försök är max... Sen ska man lämna över till någon annan som får försöka... Fötter har jag stuckit i när jag jobbade på infektionskliniken och man använt "alla" blodkärl på armarna... Eller om patienten var "svårstucken", som det hette. Jag använder gärna ådrorna på handryggen att sticka i om det är svårt i armvecket - men använder då annan sorts nål, s.k butterfly, som är mera humant vid sådana stick...
    Snöar det lika förtvivlat uppe hos er? Här vägrade katten gå ut innan sambon hade skottat... Hon hatar att bli våt och kall om pälsen särskilt om tassarna...
    Vi måste åka ner till Karlstad och köpa presenter till barnbarnen i snövädret...Kram //Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. De flesta använder butterfly på mig fast de tar i armvecket. Det är helt klart stor skillnad på hur duktiga en del är när det gäller blodprov. En de lyckas på första försöket och det känns knappt och andra lyckas göra så att det gör riktigt ont.
      Ja det snöar för fullt men vägen genom byn var chockerande nog plogad redan så det gick bra att promenera

      Radera

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill lämna en kommentar! Din kommentar kommer att synas så fort som jag har godkänt den