Ögonblick som förändrar livet av Annika Östberg

De flesta med några år på nacken minns nog skriverierna i tidningar innan och efter Annika fick återvända till Sverige. Jag hade inte riktigt någon koll på vad hon egentligen var dömd för men blev nyfiken på hur hennes liv i fängelse hade varit. När hon kom ut med en självbiografi tänkte jag att jag skulle läsa den och det har jag först gjort nu.

Bokomslag Ögonblick som förändrar livet (inbunden) Jag har alltid svårt att skriva någon självbiografier eftersom det är en människas liv man läser om och att ha åsikter om boken blir som att ha åsikter om personens liv.
Boken skildrar Annikas liv och man får följa med hur hennes liv förändras mer än en gång. Den börjar med att man får följa med i alla händelser som leder fram till att hennes pojkvän skjuter en polis. Efter det får man en inblick i hur livet i fängelse är och helt inser jag att det inte går att förstå hur det är. Om man inte själv har upplevt hur det är att sitta inspärrad år efter år så kan jag inte tänka mig att det går att förstå.

Boken är läsvärd och jag hade inga problem med att känna igen mig i att det oftast är ögonblick i livet som förändrar det helt. Kärleken och omtanken mellan kvinnorna i fängelset blir en kontrast till alla hemskheter som också beskrivs i boken. Det är en bok om ett liv med ljuspunkter men också med riktigt mörka perioder som man inte önskar någon.

Kommentarer

  1. DEn vill jag också läsa. Just nu försöker jag läsa zebraflickan som du tipsade om innan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att jag kunde tipsa om en bok. Hoppas att du skriver i din blogg vad du tyckte om Zebraflickan när du läst ut den

      Radera

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill lämna en kommentar! Din kommentar kommer att synas så fort som jag har godkänt den