Varför blir jag alltid så provocerad av att läsa om gastric bypass?

Det är något i mig som alltid blir väldigt uppretat så fort jag läser om någon som har gjort en gastric bypass och skriver långa stycken om att det inte är en genväg till att bli normalviktig. Klart som fan att det är. Antingen opererar man sig och rasar i vikt eller så får man helt enkelt se till att titta över vad man äter och se till att motionera mer. Nu har jag full förståelse för att det i en del fall inte finns något annat alternativ än operation men som jag ser det så handlar det bara om att fixa symptomet och inte orsaken. Det är samma sak som om man skulle bota anorexia genom att tvångsmata patienter till de når normalvikt. Det är inte så att man går och lägger sig som normalviktig på kvällen och vaknar upp som kraftigt överviktig eller anorektisk dagen efter. Att man äter för mycket eller för lite beror på något och borde det inte vara det som vården i första hand borde rikta in sig på?

Kommentarer

  1. ÄNTLIGEN!!! Äntligen någon som vågar skriva det som jag går och tänker på! TACK snälla! Själv är jag för fet men skulle aldrig drömma om att operera mig... Det är inte nåt annat än en jävla genväg... Har man tuggat sig till fetma, får man faktiskt börja äta rätt och motionera istället för genvägen med op...Övervikten sitter i huvudet och det går tyvärr inte att operera bort ett beteende... Många som opereras äter sig feta igen efter några år... PLUS att de alltid måste få substitution med tabletter i form av vitaminer, mineraler, järn etc - eftersom kroppens egen förmåga till upptag är förstörd... Jag blir inte ens imponerad utan bara på dåligt humör när någon tidigare överviktig plötsligt är jättesmal och huvudet ser alldeles för stort ut för den barnkropp det blivit... Orkar aldrig säga något beundrande vid dessa tillfällen men är trots allt glad at jag lyckas hålla käft och inte säga nåt negativt...
    Däremot tycker jag det är stort att på egen hand banta ned sig och göra en livsstilsförändring som håller. Min dotter har under det gångna året bantat ungefär 17 kg genom livsstilsförändring och motion... Och är jättevacker med lagom hull och normal kroppsbyggnad...
    //Kram och tack igen för att du vågade ta upp detta ämne...Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att du är enig med mig. Jäklar så duktig hon har varit, en sådan bedrift är värd all respekt

      Radera

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill lämna en kommentar! Din kommentar kommer att synas så fort som jag har godkänt den