Berguv??

Igår kväll när jag var ute i trädgården med hundarna hördes ett konstigt ljud som jag inte kunde klura ut vad det var. Om det är djur som hörs på kvällarna så är det oftast en räv som skriker, ett rådjur som "skäller" eller någon hund i byn. Det är ljud jag känner igen och inte har några problem att identifiera. Jag funderade på vad sjutton det var som lät och av en slump tittade jag mot grannens tak och då dök det upp en stor fågel med vingar som var ljusa på undersidan. Min första tanke var att det var en uggla eftersom deras kroppsform är lite speciell och vingarna är mjukt rundade. Nu valde den att flyga i en rak linje så jag hann se den ca 30sek så jag hann se den rätt ordentligt fast det var mörkt ute. Efter att ha tittat lite på bilder på ugglor och uvar så lutar jag åt att det var en berguv för den var riktigt stor. Får se om några katter i byn kommer att försvinna. Jag hoppas att jag får se den igen och gärna ta en bild så jag kan bli säker på vad det är

Kommentarer