Dag 23: Min kamera

Det här blev det enkelt att skriva om. Jag har en Pentax k10d som har varit min följeslagare i snart sex år. Att jag har Pentax beror på att det antingen regnar eller snöar här så att ha en kamera som inte tål oväder har aldrig varit ett alternativ. Det här är min första systemkamera och det tog nog runt ett år innan jag var riktigt sams med kameran och med tiden har vi vuxit ihop. Jag fick en kamera som på pappret var bättre för några år sedan (Pentax k-5) men efter att ha haft den i något år valde jag att sälja den. Trivs man inte med kameran så är det bättre att sälja den innan värdet sjunker mer. Efter det har jag bara hållit mig till min k10d. Modellen har rätt många år på nacken och kameran har ett par svagheter i mitt tycke men jag har lärt mig att jobba med svagheterna och inte mot dem. Autofokusen är lite seg och ISO hade gärna fått gå högre. Är det för mörkt ute så vet jag att det inte är någon mening att ta med kameran och vill jag fota något som rör sig fort så är det bättre att ställa in fokus i förväg. Med det vill jag få sagt att man behöver inte köpa de dyraste kamerorna utan lär man sig sin kamera så klarar man sig rätt långt.
Bilderna i bloggen som är väldigt stora är tagna med kameran och de mindre bilderna är tagna med mobilen

Kommentarer

  1. Man blir lite avis på alla som tar så fina bilder med ordentliga kameror!
    Själv har jag bara mobilen men funderat väldigt länge på om att skaffa något bättre.
    Något tips på vad man ska tänka på om jag skulle köpa en systemkamera?
    Är super nybörjare när det gäller foton men är ju kul att fota och man lär väl sig med tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bästa rådet är att fundera på hur mycket du är villig att lägga på en kamera och sedan utgå från det. Sen är det bra att tänka på hur/när du kommer att fota. Vet du att du mest kommer att fota när det är fint väder är allvädersskydd onödigt. Och om du tänker ha med dig kameran ofta är det kanske bättre med en mindre modell. Det är även bra att ha i bakhuvudet att beg marknaden för Nikon och de vanligaste märkena är bättre än för Pentax och andra märken som inte är lika populära. Jag är av åsikten att man absolut inte behöver köpa dyrast möjliga kamera. Sen ska kameran även kännas rätt för dig så det kan vara bra att känna på flera

      Radera

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill lämna en kommentar! Din kommentar kommer att synas så fort som jag har godkänt den