Varför pratar man inte med folket som vet hur det är?

Ordet konsult har en förmåga att reta upp mig och det var inget undantag när jag läste den här artikeln. Jag förstår ärligt talat varför man inte pratar med personalen och patienter istället som vet hur det är och inte bara har läst papper om hur det fungerar. Jag håller med om att det borde vara fler avdelningar i Falun eftersom det blir närmare ett sjukhus. Patientgruppen som skulle ha störst nytta av det är inte patienter som vårdas på akutavdelning på psyk utan alla patienter som dumpas på den vanliga avdelningen i brist på bättre plats. Varje gång som jag har varit inlagd på en av de vanliga avdelningarna så har det varit minst en dement patient och sedan en bunt äldre patienter som även har fysiska fel. Och det har inte varit ovanligt alls att någon har varit i ett så dåligt fysiskt skick att ambulansen har fått hämta patienten och köra den till Falun. De skulle ha nytta av att vara nära ett sjukhus. Patienterna som däremot vistas på akutavdelningen har oftast varit fysiskt friska men de har haft psykoser, varit paranoida och annat liknande och vad de har för nytta av att vara nära den somatiska vården förstår jag inte.

Att dra ner på öppenvårdsmottagningarna kommer enbart göra att trycket på psyk akuten blir större. Gissar jag rätt så kommer öppenvårdsmottagningen här att läggas ner om förslaget går igenom och jag gissar att närmaste öppenvårdsmottagning då kommer att bli 10 mil bort. Hur många tror på fullaste allvar att de svårast psykiska sjuka som inte har tillgång till bil kommer att orka åka buss för att träffa en läkare? Mår man psykisk dåligt kan det vara en utmaning att kliva upp ur sängen varje dag att göra det svårare för den gruppen att få något som påminner om vård gör bara att fler människor på sikt kommer ge upp. Nu är kanske det positivt för landstinget för en död människa kostar inte pengar.

Kommentarer