Att jag inte insåg det tidigare

Jag tänker alltid som bäst och inser saker när jag gör något. Idag dök förklaringen upp i mitt huvud medan jag roade mig med att bädda rent. Något som togs upp på alla gruppmöten på dårhuset var något som de kallade för trappmetoden eller något liknande, lyssnade inte så noga. Det går helt enkelt ut på att man ska dela upp saker man vill/måste göra i små steg. Går det då åt helvete så ska misslyckandet bli mindre om man ger upp på steg två istället för att det blir ett stort misslyckande. Nu är det inte första gången som jag får höra om någon metod som jag tycker är flum men min vanliga reaktion har bara varit att det inte passar mig och så har det inte varit mer med det. Med den här trappmetoden provocerade mig av någon underlig anledning och jag har inte fattat varför. För en liten stund sedan insåg jag äntligen anledningen. Anledningen är att metoden på sätt och vis godkänner/förväntar sig att man ska misslyckas. Beslutar jag mig för att göra något så är misslyckande inte ett alternativ och kommer aldrig att bli. Det är helt enkelt så att metoden är så långt ifrån hur jag är och fungerar och därför blir jag provocerad av synsättet som metoden bygger på.

Kommentarer

  1. Jag tror att du är en sällsynt personlighet och jag önskar att jag vore som du, eller jag var sådan innan jag blev sjuk. Jag tror att de allra flesta måste räkna med ett misslyckande på väg någonstans och då är det bra om man kan se det som ett mindre bakslag istället för ett totalt misslyckande där man hamnar på botten igen. Jag har nog iofs inget sådant tänkande, jag har istället tvingats byta ut "ska" mot "ska försöka", eftersom jag helt enkelt inte orkar och kan lika mycket som jag kunde förut. Det har jag tvingats inse den hårda vägen. Jag antar att jag på sätt och vis tänker i någon trappmetod fast inte medvetet liksom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, jag tror inte att mitt sätt att vara/tänka egentligen är så sunt. Jag lägger rätt stor press på mig själv att lyckas när jag får för mig något. Visst jag brukar lyckas med det jag får för mig men jag sliter oftast ut mig rätt ordentligt för att nå målet

      Radera
    2. Ok, då förstår jag och det kanske inte är helt bra att göra det heller, en del säger att den bästa pressen är den man lägger på sig själv men det håller jag verkligen med om för den kan verkligen vara omänsklig. Ta hand om dig.

      Radera

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill lämna en kommentar! Din kommentar kommer att synas så fort som jag har godkänt den