Flickan med snö i håret av Ninni Schulman

Bokomslag Flickan med snö i håret (pocket) Efter en skilsmässa beslutar sig journalisten Magdalena för att hon och sonen ska flytta till Hagfors. Det är i Hagfors som Magdalena har växt upp och det känns rätt för henne att flytta hem igen. Hon har tänkt sig att jobbet som journalist på landsbygden kommer att innebära att hon skriver om hundutställningar och andra små händelser som får plats i tidningar på landet. Det blir inte riktigt så utan när en sextonårig flicka försvinner på nyårsafton blir hela bygden inblandade i att försöka hitta henne och förstå varför. Av en slump hittas en naken ung kvinna i en jordkällare, när det visar sig att det inte är den försvunna sextonåringen blir allt ännu märkligare.


Det här är första boken som jag läst av Ninni Schulman och jag blev inte imponerad. Överlag så kändes det som en bok som man har läst en massa gånger tidigare. Kvinna lämnar storstaden för att flytta hem till landsbygden. De gamla vännerna på landet tycker att kvinnan är förändrad. Kvinnan inser efter ett tag på landet att den romantiserade bilden hon hade från sin barndom om livet på landet kanske inte är korrekt. Kvinna hamnar i farligheter på grund av sin nyfikenhet. Jag har beslutat mig för att läsa en bok till av Ninni Schulman men blir det inte bättre än så här kommer jag inte att läsa mer. Boken är okej som tidsfördriv på en buss,tåg,flyg eller liknande men det är inte en bok att läsa om ett krav man har är ordentligt uppbyggda karaktärer. Personerna i boken känns rätt trista och stereotypiska, den trötta äldre polisen, ,stressade ensamstående mamman, fd maken som träffat ny yngre kvinna, kriminella invandrare,  osv.

Kommentarer

  1. Jag har läst alla fyra - den senaste hade Ninni releaseparty på I Hagfors den 28/4. Var inte med på det då jag prioriterade ett spinningpass istället. Däremot har jag läst senaste boken och den var faktiskt bäst av alla... Kan hålla med dig om att den du recenserat ovan inte hör till de bättre. Jag tror man gillar böckerna mycket för att man känner till trakten. Men - som sagt - hon har bättrat sig, bok för bok - enligt min åsikt.
    Ha de! Kram annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ger henne en bok till men om inte den fångar mig blir det inga fler böcker lästa av henne

      Radera
  2. Stereotypa karaktärer kan vara bra om de är rejält underbyggda men tyvärr verkar det ju inte så i det här fallet. Trist, hoppas att nästa du väljer av henne är bättre. :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill lämna en kommentar! Din kommentar kommer att synas så fort som jag har godkänt den