Ärr gör att folk tittar/stirrar

Varje år när sommaren närmar sig går det att läsa i bloggar om människor som nojar sig för hur deras armar/ben ser ut efter att de har skurit sig. Nu har jag förståelse för det eftersom jag själv har en del ärr. Verkligheten är att folk tittar om man har synliga ärr och det är bara att acceptera det. Jag tittar också om man ser någon med en bunt lysande röda ärr. Tiden bleker ärren men de försvinner aldrig helt och det är så det är. Det har utan tvekan funnits gånger när jag funderar varför en del väljer att klä sig onödigt lätt så att de visar fler/mer ärr än de behöver. Varför man gör det förstår jag inte men gör man det utgår jag från att det är för att provocera eller få uppmärksamhet för att man mår dåligt. Nu menar jag inte att man behöver ha på sig heltäckande kläder utan det jag menar är att om man har fula röda ärr/färska sår på överarmarna så går det att ha på sig T-shirt istället för linne.

Det händer att jag får frågor om mina underarmar och jag brukar bara försöka göra det bästa av situationen. Sist var det en polis som skjutsade mig till dårhuset som undrade. Jag hade på mig en långärmad tröja och den gled antagligen upp lite för han sa att han såg att jag hade ordentliga ärr och undrade om jag ville visa mina armar. Jag har inga problem med det så jag drog upp ärmarna och visade och påtalade att mina ärr har läkt fint och blivit ordentligt blekta genom åren. Båda poliserna reagerade ändå på hur mina armar ser ut men det är inget som stör mig. Jag har ärr och det har jag inga problem med.

Det jag i korthet vill säga är att man behöver inte skämmas för sina ärr men man får räkna med att det blir uppmärksammat särskilt om man väljer att visa upp färska sår eller ärr som lyser rött.

Kommentarer

  1. Jag håller med dig om färska ärr/sår/bandage, jag tycker att det är mänskligt att titta när det är saker man inte förstår. Blekta ärr däremot tycker jag någonstans att det är ofint att glo på och sådana ärr behöver verkligen inte betyda att man fortfarande självskadar eller mår psykiskt dåligt och då behöver man inte gå och fundera på det tycker jag, för mig är det lite som att jag inte funderar över vilken hudfärg eller kön en person har.

    SvaraRadera
  2. Jag har inga större problem med mina ärr, dom är ju på något vis en del av mej. Jag har dock inga nya utan mina senaste är över ett år gamla. Jag klär mej dock inte mer lättklätt än jag måste, men dom som syns... ja dom gör det...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill lämna en kommentar! Din kommentar kommer att synas så fort som jag har godkänt den