Galen men inte psykiskt sjuk

Jag började läsa en bok igår och den fick mig att fundera lite. Det jag funderade över är det faktum att jag aldrig skulle kalla mig själv för psykiskt sjuk men jag säger att jag är galen. Jag antar att det beror på att jag aldrig har sett mig själv som sjuk. Nu är det inte så illa att jag tror att mina tankar och mitt agerande är vettigt men jag klassar det inte som sjukt. Att kalla något för sjukdom innebär i min värld att man kan förklara allt med sjukdomen och att det är sjukdomens fel och inte individens ansvar. Överlag så har jag svårt för alla förklaringar som gör att individer inte måste stå till svars för sitt agerande. Det är nog därför som jag säger att jag är galen, galenskapen är en del av mig och utan tvekan har det inte bara varit positivt. Men det är så här jag är, galen men inte sjuk

Kommentarer

  1. Jag brukar inte häller kalla min diagnos för sjukdom. Känns oftast inte så, utan mer som en superkraft och känslighet som jag har. Tror att det är bättre att tänka så, annars så hamnar man väl i fel tankar..
    http://www.jagarvipolar.spotlife.se

    SvaraRadera
  2. Jag är bipolär men jag låter inte sjukdomen definiera mig. Däremot vet jag om, och mår dåligt av, att jag gjorde så j*la mycket dumt innan jag fick diagnosen och blev rätt medicinerad. Jag skyller dock inte de grejerna på sjukdomen men kan ju nu se tillbaka på dem och se att jag aldrig hade gjort så om jag varit i normalläge då och inte i en depressiv eller manisk period. Jag blir skitirriterad på folk som skyller allt på sin sjukdom eller sitt problem, jag har hamnat i diskussioner flera gånger med personer som hela tiden säger "men jag har Aspergers/jag är bipo/whatever så det är inte mitt fel/jag bär inte ansvaret för det jag sagt eller gjort". WTF!!! *arg* Jag accepterar helt enkelt inte det som en ursäkt. Som avslutning; Jag ser mig inte heller som sjuk, även om jag någonstans tycker att om man behöver medicin för/mot någonting så har man nog en sjukdom trots allt... svårt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så jag resonerar, diagnoser kan förklara varför man agerar på ett viss sätt men det är inte en ursäkt.

      Radera

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill lämna en kommentar! Din kommentar kommer att synas så fort som jag har godkänt den