Karens många ansikten av Richard Baer

Bokomslag Karens många ansikten (inbunden) Karen hamnar hos psykiatern Richard Baer när hon söker hjälp för en depression. Han tar sig an henne men har problem med att riktigt förstå sig på henne. Med tiden inser han att det är flera olika personer som existerar inom Karen. Terapin riktar in sig på att förstå de olika karaktärerna och varför de finns. Den här boken är en beskrivning över 18 års terapi och arbetet med att få de olika personerna att smälta ihop med det som är Karen.

Den här boken är väldigt intressant att läsa även om den stundtals är väldigt hemsk. De olika personerna i Karen kom till som en skyddsmekanism för att en enda person inte skulle bli tvingad att bära bördan av det som som Karen utsatts för. Och det som hon har utsatts för är inte lätt att läsa om. Det här är första boken jag läser om någon som lider av/har multipel personlighetsstörning och jag känner att jag förstår det lite bättre nu. Det som för mig gjorde att jag uppskattade den här boken väldigt mycket är att författaren inte är rädd för att visa sig mänsklig. I många fall när det är en psykiater/psykolog som har skrivit en bok har jag känt att det verkat som om de är så rädda att porträttera sig själv som mänskliga av rädsla för att folk inte ska se dem som allvetande psykologer/psykiatrer. Väldigt läsvärd och bra bok

Kommentarer