Mamma sa att jag var sjuk av Julie Gregory

Bokomslag Mamma sa att jag var sjuk (pocket) Utåt sett verkar Julies familj vara som alla andra. Den enda stora skillnaden som märks är att Julie är ovanligt sjuk men hennes mor tar henne till läkare efter läkare för att hon ska få hjälp.Om läkarna inte hittar något fel vänder sig bara Julies mor till en annan läkare för någon måste kunna göra något och ta fler prover på Julie. Att Julie själv inte känner igen sig i beskrivningarna som hennes mor berättar för läkarna om hennes symptom gör att hon ibland funderar över om hon verkligen är sjuk. Med tiden blir dock sjukdomarna en del av henne och hon tror själv att hon är sjuk och inte kommer att leva länge till. Det är först när hon är vuxen som hon helt inser vad hon har utsatts för och att hennes mor lider av Münchhausen by proxy.

Den här boken förvånade mig genom att ha ett djup jag inte hade räknat med. Den handlar inte bara om en fruktansvärd barndom utan den handlar även om kampen att hitta sitt jag utan sjukdomar. Ett barn som tidigt får påtvingat sig identiteten som sjuk blir vilsen i sig själv den dagen den inser att allt var en lögn. En läsvärd bok som tyvärr lämnar mig med ett par frågor. Det blir helt enkelt till att googla för att få veta vad som hände sedan.


Kommentarer

  1. Det där är ett läskigt fenomen, MBP. Tänk att leva hela sin barn- och ungdom och tro att man ska dö när som helst och så få veta att man blivit berövad en helt normal uppväxt med allt vad det innebär. Jag skulle absolut aldrig kunna förlåta föräldern och jag skulle bli otroligt bitter, trots att MBP är en sjukdom. Jag skulle inte kunna det helt enkelt.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill lämna en kommentar! Din kommentar kommer att synas så fort som jag har godkänt den