Stenhjärtat av Katarina Wennstam

Den 16 december stressar Pernilla, hennes make Andreas och deras två söner till Astrid Lindgrens barnsjukhus med deras yngsta barn Gloria. Gloria har under dagen blivit dålig och när de väl kommer fram till sjukhuset så är hon blå och andas dåligt. Läkarna inser fort att föräldrarnas förklaring om hur Gloria blivit dålig inte kan stämma och de beslutar sig för att inte lämna föräldrarna själva utan en sköterska får sitta med dem. Astrid Lindgrens barnsjukhus kontaktar socialtjänsten och sedan blir polisen inkopplad. Frågan är om det är en olycka som Gloria råkat ut för eller om det är någon som har orsakat henne skadorna?

Stenhjärtat var en helt okej bok som tar upp ett otrevligt ämne. Nu misstänker jag att den nog berör en mer om man har barn och jag har som bekant inga och vill inte ha några. Inte den bästa bok jag läst av Katarina Wennstam och ibland kan det kännas lite som hjärntvätt när hon så ofta tar upp att kvinnor fysiskt är det svagare könet och liknande. Allt som påminner om genusvetenskap får mig mest att vilja spy. Med det sagt tycker jag ändå att den är okej

Stenhjärtat går att köpa på Bokus

Kommentarer