Ut ur mörkret En bok om depressioner av Miki Agerberg

Bokomslag Ut ur mörkret : en bok om depressioner (häftad) Titeln säger rätt bra vad boken handlar om. Den handlar om vad en depression är, vad det finns för behandling, vad det finns för hjälp i USA och i Sverige och en del intervjuer med drabbade personer. Det tas även upp en del om manodepressivitet vilket jag tycker borde speglas i titeln.

Det här kan nog vara en vettig bok att läsa om man har en anhörig eller vän som drabbats av depression och vill veta med om vad det innebär. Boken var rätt okej men stundtals tyckte jag att det kändes som en bok som tillverkare av ssri preparat hade beställt och betalat för. Jag vet inte hur många gånger det i boken tas upp att de nya ssri preparaten som lanserades på 90-talet gjorde livet bättre för många. De nya tabletterna hade nämligen inte lika många biverkningar som de tidigare tabletterna och det gjorde att flera människor fortsatte att ta sin medicin. Det är absolut rimligt att ta upp det i en bok om depressioner men man behöver kanske inte ta upp det gång på gång. Inte den bästa bok jag läst om depressioner och jag kan inte påstå att boken har lärt mig något nytt

Kommentarer