Vredens tid av Stefan Tegenfalk

Att jag läste Vredens tid var lite av en slump. Jag hade aldrig hört talas om varken författaren eller boken men jag hade inget att läsa och sambon hade lånat boken. Så det blev helt enkelt så att jag läste boken.

2004 frontalkrockar två bilar, i en ena bilen färdas en kvinna och hennes dotter och båda avlider av krocken.
Fem år senare så är domaren Bror på väg hem med tåget. Redan på tåget känner han sig ovanligt irriterad och uppretad utan att riktigt förstå varför. När han kommer fram till stationen hoppar han in i en ledig taxi och säger åt taxiföraren att köra till Täby. Bror vill bara vara ifred och mår inte alls bra. Taxiföraren frågar om han inte ska köra Bror till sjukhuset istället för han ser inte frisk ut. Bror överväldigas av en vrede och tar av sig sitt skärp och lägger det runt halsen på taxiföraren.
Det blir kriminalkommissarien Walter Gröhn som får i uppdrag att reda ut vad som egentligen har skett. Walter har en förmåga att hamna i dispyt både med åklagare och kollegor och är inte begåvad med överdrivet mycket social kompetens.


Oväntade händelser och intressanta karaktärer gör att jag tyckte att det här boken var läsvärd. En del författare gillar man utan att kunna säga varför och så känner jag. Jag kommer att läsa fler böcker av Stefan Tegenfalk

Vredens tid går att köpa på Bokus och Adlibris

Kommentarer