Den inre kretsen av Mari Jungstedt

 Två barn beslutar sig en morgon för att åka och bada. På väg till stranden passerar de en hästhage med hästar som de känner lite så de stannar till. Konstigt nog kommer inte en häst fram och de ser honom inte någonstans så de beslutar sig för att gå in i hagen och leta efter honom. När de hittar honom så ligger han död ner och hans huvud finns inte kvar. Polisen kallas in och Anders Knutas får hand om ärendet.
En arkeologistudent från Holland som deltar i en utgrävning på Gotland försvinner en kväll. Hon skulle bara gå och hämta cigaretter men efter det kan ingen hitta henne. Polisen kopplas in i letandet.

Så där får jag nog lov att säga om den här boken. Jag känner mig lite besviken över att karaktärerna i boken inte utvecklas under den här boken. Sedan är det svårt att låta bli att inte jämföra Mari Jungstedt med Anna Jansson och i den jämförelsen vinner Jansson.  Någon bok till lär jag läsa av Jungstedt men den här boken var utan tvekan sämst av de jag läst av henne. Det mesta kändes lite för otroligt och jag föredrar troliga berättelser

Det går att köpa boken som e-bok på Adlibris

Kommentarer