Finns nog roligare saker än att stå på en väg och vänta på polisen i en timme

Vi beslutade oss för att ta bilen en bit för att promenera med hundarna utanför byn. När vi hade kommit en bit utanför byn kom vi ikapp en bil som inte kördes på ett vettigt sätt. Enda alternativen var att föraren var sjuk eller full. Som tur var blev det inga möten medan vi körde efter bilen och vid ett vägskäl körde den av vägen. Vi passerade och det syntes att något var tokigt med föraren så vi vände så fort det gick och körde tillbaka. Det var inte någon tvekan om att föraren var riktigt onykter så fort förardörren öppnades. Föraren vägrade ge upp sina bilnycklar men det gick att prata med den. Medan sambon höll igång ett samtal med föraren så ringde jag efter en person i byn som jag gissade att föraren kände. Den personen kom rätt fort och fick föraren att ge upp bilnycklarna och sedan blev det ett samtal till polisen. Att jag inte ringde polisen först beror på att jag vet att det tar tid innan de kommer och det kändes viktigast att få bilnycklarna från föraren. Det tog runt en timme innan polisen dök upp och föraren fick följa med dem till stationen. Polisen tog mitt vittnesmål men jag kan inte tänka mig att de kommer att behöva höra av sig igen. Medan vi väntade på polisen pratade även jag med föraren och jag känner med den. Är mest glad nu bara för att föraren inte orsakade någon olycka eller körde på ett träd för då hade det inte gått bra alls.

Kommentarer

  1. Usch alltså, det är så jäkla läskigt med folk som dricker/knarkar och sedan sätter sig i en bil och kör, de kan förstöra livet för så många men ha tur själva och knalla därifrån oskadda. Jag blir så arg. Ni gjorde helt rätt och det var rådigt gjort. Bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Oroar mig dock lite för hur det kommer att gå med föraren. Under en timmes prat hinner man få veta en del om en människa. Personen är fortfarande ett rattfyllo i mina ögon men det verkar även vara en omtänksam människa som är väldigt ensam. Den lär bli av med körkortet vilket gör att den inte kommer att kunna arbeta och att fortsätta bo var den bor blir nog väldigt svårt. Oroar mig lite för att det kommer att sluta med självmord

      Radera
    2. Oj, så illa? Usch vad tragiskt. :-(

      Radera
    3. Jag håller tummarna för att det inte blir så och att personen får stöd. Problemet är bara att personen verkar så ensam och bor i en ännu mindre by

      Radera

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill lämna en kommentar! Din kommentar kommer att synas så fort som jag har godkänt den