Måltavla av Ingrid Hedström

Astrid Sammils liv kretsar runt hennes stressiga jobb på UD och gården hon ärvde i Dalarna. Nyår ska firas i London hemma hos Astrids pojkvän och en av Astrids gamla vänner Amanda med man ska komma dit. Astrids vän dyker upp och berättar att hennes man ska komma senare. Plötsligt plingar Amandas mobil till och hon får bråttom iväg men säger att hon hoppas komma tillbaka. Hon kommer inte tillbaka utan istället är det så att hennes man tar livet av sig på deras hotell. Efter det försöker Astrid komma i kontakt med Amanda men hon är uppslukad av jorden.

Jag uppskattade första boken om Astrid, Bortfall och hade höga förväntningar på Måltavla. Nu infriades inte mina förväntningar helt. I början kändes boken seg men efter ca 80 sidor sög den tag i mig. Bitvis kändes det lite för osannolikt men jag gillade ändå boken och blir det en tredje del om Astrid Sammils så kommer jag att läsa den. Hade jag däremot inte läst första delen och plockat upp Måltavla av en slump så skulle omslaget ha fått mig att ställa tillbaka boken. Bilden på framsidan lockar inte mig att läsa boken och texten på baksidan fungerar ännu mer avskräckande

Måltavla går att köpa på Bokus

Kommentarer