Att försöka skriva om en bok

För väldigt många år sedan läste jag några böcker av Marianne Fredriksson och jag gillade hennes sätt att skriva. När jag letade efter lite böcker att låna nu blev det så att jag lånade Den som vandrar om natten av Marianne Fredriksson.

När Marcus föds hoppas hans far att modern ska dö under förlossningen, det gör hon inte. Marcus växer upp med sin halvbror som är son till en av slavinnorna. Och i huvudsak så är det halvbroderns mor som ägnar sig åt pojkarna. Efter en traumatisk händelse blir Marcus blind, det är inget fel på hans ögon men han kan inte längre se. Det är den händelsen som gör att Marcus blir elev hos kaldéern Anjalis. Anjalis uppdrag är att få Marcus att se igen.

Det jag gillar med Marianne Fredrikssons böcker är att de får en att fundera över livsval och hur livet är och borde vara. Ibland kan det kännas på gränsen till för flummigt för min smak men jag tar ändå alltid med mig någon tanke eller känsla efter att ha läst någon av hennes böcker. Kan absolut rekommendera den.

Kommentarer