Den mörka ängeln av Mari Jungstedt

Bokomslag Den mörka ängeln (pocket) Visbys nya kongresshall invigs och en stor fest hålls. Anders Knutas är där och de flesta andra som har en viktig ställning i samhället. Det är festfixaren Viktor Algård som håller i festen och det har varit mycket jobb för honom. Till hans glädje fick hans fru lämpligt nog ett migränanfall så hon valde att inte följa med. Vilket för Viktors del innebär att han har en bättre chans att umgås med sin nya kvinna. För Viktors del slutar inte kvällen som han har tänkt sig för han blir mördad.

Jag sågade förra boken jag läste av Mari Jungstedt och det är bara att konstatera att man inte ska läsa många böcker av henne i ett svep. Böckerna blir bättre om man läser en bok av henne och sedan läser någon annan författare. Den här boken var okej men jag fick en känsla av att jag läst något liknande och efter att ha funderat lite kom jag fram till att det är lite för mycket i Den mörka ängeln som påminner om Den döende dandyn. Vill man läsa en spännande deckare så är det här inte rätt bok för det var lätt att räkna ut hur det hängde ihop

Kommentarer