Klockan 20.00 tittar jag på Uppdrag granskning

Såg att uppdrag granskning skulle ta upp ett fall om en kille som tog sitt liv inne på en slutenvårdsklinik. Det handlar om en psykiatrisk klinik i Malmö och jag tror mig ha läst tidigare om bristerna där. Mer granskning av psykiatriska kliniker ser jag enbart som positivt. Jag kan inte ens tänka mig hur anhöriga känner när de tror att deras älskade äntligen är på en trygg plats och så lyckas människor ändå ta livet av sig på en slutenvårdsklinik. SVT 1 klockan 20.00 är det uppdrag granskning

Kommentarer

  1. Läste i dag på text-TV om en expert (förhoppningsvis en psykläkare) som sade att tillsyn varje kvart för högriskpatienter inte är tillräckligt för att man kan lyckas hänga sig på den tiden, det kanske var i eller efter programmet som han sade det? Jag håller med dig om att djupare granskning av psykvården (all vård iofs) är bra och väldigt viktig, och även jag har hört om någon avdelning i Malmö som fått kritik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var i programmet som han sade det.
      När jag hörde det kom jag att tänka på en av skötarna på dårhuset, han googlade på hur länge man kunde klara sig med syrebrist och utifrån det konstaterade han att lämplig intervall att titta till mig på var 5min. För på 5min skulle jag nog inte hinna ta livet av mig och om jag mot förmodan skulle hinna det på under fem minuter så skulle jag inte ha kunnat vara död mer än 1-2 min. Nu i efterhand kan jag se det rara i det

      Radera
    2. Det måste jag säga var omtänksamt, men naturligtvis helt vridet att det inte finns bättre regler och föreskrifter för hur det ska göras och vara. Det gör mig ont att du varit med om det.

      Radera
    3. Jag har alltid 1+ eller 2+ när jag är inlagd så jag har nog blivit härdad.2+ är klistervak och 1+ ä extra tillsyn, under 1+ så avgör personalen själva hur ofta de tittar till patienten (minst en gång per halvtimme)

      Radera
    4. Klistervak, är det när de inte lämnar rummet?

      Radera
    5. Japp, det är då man har personal som stirrar på en dygnet runt och befinner sig någon meter från en hela tiden. Mitt rekord med det är lite över tre veckor i ett svep och jag kan säga att man aldrig blir van vid att ha folk som tittar på en när man går på toa eller duschar.

      Radera

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill lämna en kommentar! Din kommentar kommer att synas så fort som jag har godkänt den