Skillnader fascinerar mig

Jag kan inte låta bli att bli förundrad över hur olika människor fungerar. Det som en person upplever som ett stort trauma rör inte en annan person i ryggen. Jag tycker att det är intressant att samma händelse kan påverka olika människor på så olika sätt. Frågan jag funderar lite kring är hur mycket som är medfött och hur mycket som beror på uppväxten. En del personer verkar fastna så i ältandet över något som de upplevde som hemskt medan andra bara tar sig vidare.
Jag har upplevt saker som jag tvivlar på att jag någonsin kommer att lämna helt bakom mig. Och för mig hade det nog varit mycket bättre om jag bara hade kunnat acceptera att det har hänt och att det inte finns något jag kan göra för att få det ogjort.

Kommentarer

  1. Im back. Döden och koma kom i vägen.

    Ja, det det är med acceptans är en svår grej.

    SvaraRadera
  2. Jag kan vara bitter för saker som har hänt mig, riktigt jävla skitbitter ibland - men jag vill gärna tro att jag har kunnat gå vidare ändå. Det som säger mig att jag inte gått vidare helt är de drömmar jag ibland har, riktigt jobbiga men man kan ju inte hjälpa vad ens undermedvetna gör och tycker. Jag har aldrig ältat de stora sakerna som jag varit med om, eller gråtit särskilt mycket över dem. Jag vet inte heller vad som är arv och vad som är miljö, men helt klart är vissa människor väldigt mycket mer känsliga för elaka saker de upplevt. Jag tillhör dem som ibland vill skaka om dem och säga "men för i helvete, ryck upp dig och gå vidare!" men jag vet ju att det inte är så enkelt för vissa mår skitdåligt hela livet av samma saker som jag varit med om men som jag nu gått vidare ifrån. Svåra funderingar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker allt att man får vara bitter för en del saker men faran är nog när man fastnar i bitterheten och det verkar inte du ha gjort

      Radera
    2. Nej det har jag inte gjort, då hade jag aldrig kunnat ha ett förhållande till min pappa till exempel. Så det funkar. :-)

      Radera

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill lämna en kommentar! Din kommentar kommer att synas så fort som jag har godkänt den