Den som glömmer av Arnaldur Indridason

 Jag har tidigare sagt eller skrivit att jag inte tänker läsa något mer av Indridason om han fortsätter att skriva om saker som hände Erlendur tidigare. Nu kunde jag inte hålla det utan jag läste även den här boken fast den utspelar sig 1979.

En kvinna som lider av psoriasis blir tipsad av sin läkare att klådan lindrades för en del patienter när de badade i en damm nära kraftverket. Eftersom hon var villig att prova allt så badade hon där och upptäckte att det läkaren sa stämde. Lite då och då tog hon sig dit för ett bad men en av gångerna så såg hon en sko i dammen. Hon beslutar sig för att ta upp skon men inser att den sitter fast på en fot och foten sitter fast i en kropp. Efter det ringer hon polisen och det blir Erlendur och Marion som får i uppdrag att ta reda på vem mannen är och hur han dödats. Parallellt så försöker Erlendur ta reda på vad som hände en ung kvinna som försvann 1953.

Indridason är en bra författare och han lyckas alltid fängsla mig med sina böcker. Fortfarande så önskar jag att han fortsätter skriva om Erlendur och inte bara backar i hans liv men vem vet nästa bok handlar kanske mer om nutid. Absolut läsvärd

Det går att köpa boken på Adlibris och Bokus

Kommentarer