El choco av Markus Lutteman

Bokomslag El choco (pocket) Jonas drar på sig skulder i Sverige och får frågan om han kan tänka sig att åka till Bolivia och ta med sig droger tillbaka till Sverige. Han är 27 år och ser det som ett lätt sätt att bli skuldfri. När han kommer till Bolivia så visar det sig att han får vänta en tid på att få narkotikan och medan han väntar blir han bekant med en kvinna. Han faller huvudstupad för henne och hon presenterar honom för sin familj. När det blir dags för honom att åka tillbaka till Sverige med drogerna så vill han egentligen inte lämna sin nya flickvän. Nu går det inte som Jonas hade tänkt sig utan han åker fast med nästan tre kilo kokain och hamnar i fängelse. Hans flickvän får reda på det och hon besöker honom i fängelset och deras relation fortsätter.

Jag trodde att jag skulle gilla den här boken eftersom jag uppskattar att läsa om människoöden. Bitvis så är det väldigt läsvärd och andra gånger irriterade jag mig på att det är rätt långa stycken om andra fångars familjerelationer och hur mycket pengar de har tjänat på att smuggla knark. Jag tror att den här boken hade tilltalat mig mer om det hade varit Jonas som hade skrivit den med sina egna ord. Det blir lite tjatigt att läsa om vem som styr Bolivia och hur en del knarksmugglare har kontakter inom de styrande. Jag kan inte riktigt se vad det har att göra med Jonas berättelse om sina upplevelser. Sedan så retade jag även upp mig lite över gnället om hur lite Svenska konsulatet och UD gjorde. Jag förstår givetvis att man vill ha hjälp om man hamnar i ett fängelse långt bort men samtidigt känner jag att man faktiskt får stå sitt kast. Nja säger jag om den här boken, jag kan inte rekommendera den
 Andra åsikter om boken kan man läsa här

Kommentarer