Hatet av Anders Nyqvist

Vad jag än skriver om boken Hatet så tror jag inte att jag kan beskriva boken.
Den 14 maj 1990 hittas Anders pappa död i radhuset, det kommer inte som någon chock för Anders, hans mor och bror. Anders far har påverkat resten av familjens liv under många år och tvingat dem att leva i rädsla för vad han kommer att hitta på nästa gång som han super. Utåt har familjen verkat vara välfungerande men i verkligheten så har de levt i ett helvete och till slut krackelerar fasaden.


Det här är en rå bok på alla sätt och vis. Det är en berättelse om hur alkoholism påverkar en hel familj och hur stressen och pressen påverkar barn på olika sätt. Samtidigt så är det även en berättelse om hur ett barn i en alkoholistfamilj växer upp och som ung vuxen ser tillbaka och inser varför han har blivit som han är. Jag tror att den här boken skulle vara väldigt bra att läsa för alla som träffar barn i sin yrkesroll. Om man har läst den här boken tror jag att man lättare ser tecken på vilka barn som har föräldrar som missbrukar. Det är en gripande, hemsk och läsvärd bok

Mer åsikter om boken går det att hitta här

Kommentarer

  1. En bekant till mig tycker att jag ska skriva en bok om min uppväxt, men det finns ju redan böcker som berättar historier som min - den du läst låter som en av dem. Jag kommer aldrig att läsa några sådana böcker just pga min barn- och ungdom men jag håller verkligen med dig om att det vore bra för alla som arbetar med barn att läsa en bra bok om missbruksfamiljer och hur det påverkar barnen. Av alla som arbetade på mina dagis och i min grundskola så var det EN lärare som verkligen såg hur jag mådde, resten var helt ovetande eller låtsades åtminstone. Det borde vara obligatorisk läsning på barn- och ungdomspedagogikkurser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill du skriva en bok så är det klart att du ska göra det. Det är din historia och ditt liv.
      Resonerar man som du gör så finns det ingen mening att någon skriver en bok=) Deckare finns det många av och i alla så är det någon som dör

      Radera

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill lämna en kommentar! Din kommentar kommer att synas så fort som jag har godkänt den