I skuggan av ett brott av Helena Henschen

Bokomslag I skuggan av ett brott (pocket) De sydowska morden var något som jag kände till lite ytligt och därför kändes det här som en intressant bok att läsa.

De sydowska morden är morden på Hjalmar von Sydow och två tjänstekvinnor. De blir mördade av Hjalmars son Fredrik och när polisen är i hälarna på honom så väljer han att skjuta sin fru och sig själv istället för att ge upp. Författaren till boken är Hjalmars barnbarn och mördaren Fredrik är hennes morbror.

Lite besviken blev jag nog allt på boken men det beror enbart på att jag hade felaktiga förväntningar på den. Jag trodde att det enbart skulle vara en bok med fakta om vad som hände och vad som ledde fram till händelsen, så är det inte. Författaren har fyllt ut en hel del luckor i berättelsen med hur det kunde ha gått till. Anledningen till det är att det inte fanns så mycket personligt kvar efter Fredrik och hans fru. Boken är välskriven och är intressant men jag hade önskat att den byggde på mer fakta.

Fler åsikter om boken här 

Kommentarer