Inte direkt en nyhet men på tiden att det uppmärksammas

Att dalarnas psykiatri är belagd till 134 procent är inte direkt en nyhet som förvånar mig. Men det känns positivt att IVO har fått upp ögonen för det för det är inte på något sätt en bra miljö för patienter. När man knölar in för många patienter på låsta avdelningar så blir det inte en trevlig miljö varken för patienter eller anställda. Sanningen är att patientsäkerheten är obefintlig. Det är många gånger som jag varit inlåst som jag har funderat över vad anhöriga till dementa personer skulle tycka om de visste hur de behandlas på avd. När det är för många patienter på avd så blir patienter tvingade att ta hand om varandra och det är inte så det är meningen att det ska vara. Att vara inlåst mot sin vilja är påfrestande och när det är för många människor i förhållande till hur många som avd är byggda för så blir det ännu mer påfrestande. Nu är jag inte så naiv så jag tror att det kommer att skapas fler slutenvårdsplatser utan det billigaste för landstinget blir väl om fler psykiskt sjuka tar livet av sig. Min teori är att det bara kommer att bli värre och värre på Säter av den enkla anledningen att flera öppenvårdsmottagningar har lagts ner under de senaste månaderna. Patienter som tidigare kunde få hjälp i tid innan inläggning blev nödvändig tror jag inte tar sig 10+mil nu för att besöka en öppenvårdsmottagning.

Får ta och rätta mig själv. Tror inte att någon har 10mil till närmaste öppenvårdsmottagning utan i värsta fall har nog någon runt 4 mil till en öppenvårdsmottagning. Då handlar det dock om en öppenvårdsmottagning som inte bemannas av läkare/psykiater. Vill man träffa en läkare/psykiater på en öppenvårdsmottagning så handlar det om runt 10mil

Kommentarer

  1. Du har helt rätt, och de som vänder sig till öppenvården kanske för första gången får en väntetid på ett halvår och då har man tur. Jag vet att jag är så fantastiskt lyckligt lottad som har en så bra kontakt med psyk, men jag är väldigt orolig för hur den grundläggande omorganisationen inom Stockholms Läns Landstings psykvård som ska vara klar 1/2 2016 ska utföras och om min läkares utfästelser kommer att hålla, hon har mer eller mindre lovat att jag får gå kvar hos henne och ha kvar samma kontaktperson. Orolig är jag ändå.

    SvaraRadera
  2. Det finns mycket att önska inom psykiatrin. Jag har ändå mest positiva saker att säga om min egen vård.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill lämna en kommentar! Din kommentar kommer att synas så fort som jag har godkänt den