Första lästa boken i år

Och det blev En dag ska jag berätta om mamma av Karin Thunberg.
Jaget i boken växer upp med en mamma som inte kan göra  sig av med något. Mamman gräver hellre ner biblioteksböcker och betalar för dem än lämnar tillbaka dem till biblioteket. Dottern återvänder i vuxen ålder till ön som hon växte upp på för att försöka förstå hur det kom sig att mamman var som hon var.

Boken är en blandning av saker som skett och händelser som hade kunnat ske. Jag får lov att erkänna att jag blev lite besviken på boken. Karin Thunberg håller en för stor distans till sin mors och sitt eget liv. Det känns inte som om man läser något som en person har upplevt utan det känns mer som om man läser en text av någon som har betraktat händelserna på avstånd. Boken påverkar mig inte direkt även om det bitvis är ett kärleksfullt porträtt över modern och mormodern. Sammanfattningsvis så kan jag inte klassa den här boken som läsvärd.

Boken finns som ljudbok på adlibris
Vill man läsa den så är det biblioteket eller något ställe med begagnade böcker som gäller 

Kommentarer