Lyckas en del människor köra upp sitt eget huvud i häcken?

Jag ägnar mig åt vettiga funderingar efter att ha läst en text. Det är inte så ofta som jag slås av hur extremt det går att generalisera men idag slogs jag av det. Om man kan generalisera så extremt så tolkar jag det som om man omöjligtvis kan ha upplevt så mycket i världen. Under ett liv måste man ha hunnit träffa en bunt olika människor och jag trodde nog i min enfald att man då lär sig saker. Är man vuxen så måste man någon gång i sitt liv lyft sin blick och inte vara fast i sin egen bubbla. Fördomar är inte något man bara kan ha när det gäller människor som inte är födda i Sverige

Kommentarer

  1. Antingen har man inte upplevt så mycket eller så är man så rädd för att kliva ur sin komfortzon att man bortrationaliserar allt som inte passar in i ens världsbild. Generaliseringar, stereotyper och fördomar finns om alla, som varandes strikt talat psykiskt sjuk, sjukpensionär och överviktig så dras jag över både en och två generaliserande kammar ganska ofta, men aldrig till mig utan bara när man läser om hur "sådana som jag" är, hur vi tänker, är och fungerar eller inte fungerar.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill lämna en kommentar! Din kommentar kommer att synas så fort som jag har godkänt den