Molnfri bombnatt av Vibeke Olsson

Bokomslag Molnfri bombnatt (häftad) En kväll 1993 står Hedwig i sin lägenhet i Stockholm när hon hör skinnskallar på gatan nedanför som ropar Sieg Heil! Det blir en tydlig påminnelse om hur livet var för Hedwig i Tyskland innan och under andra världskriget. När hon och hennes föräldrar första gången hörde brunklädda ropa Sieg Heil trodde de inte att det skulle vara länge. Hedwigs far var socialdemokrat och det var farligt under den här tiden. 1933 när Hedwig är 11år beslutar sig hennes föräldrar att hon ska gå med i Hitlerjugend, inte för att de är eniga med politiken utanför att det möjligtvis kan skydda familjen. 1933 är även året som Hedwigs far hämtas av Gestapo och hamnar i ett koncentrationsläger. 1939 förlovar sig Hedwig med Wilhelm Schurbiegel, en SS-man

Jag gillade den här boken för att den är lite udda. Den visar att allt inte alltid är så svart eller vitt i krig och att valen man gör i livet får man leva med. Bra blir mitt omdöme

Molnfri bombnatt går att köpa på Adlibris

Kommentarer

  1. Vibeke Olsson har skrivit en bokserie om en flicka under WWII men jag minns inte vad flickan eller serien heter tyvärr, jag läste dem i mellanstadiet och de berörde mig mycket. Jag har inte läst någonting av henne sedan dess men vad jag minns är bra och intressant.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill lämna en kommentar! Din kommentar kommer att synas så fort som jag har godkänt den