Äcklig av Constance Briscoe

Jag kände att det var dags att läsa en bok igen som byggde på verkliga händelser och valet blev Äcklig. Boken handlar om Constance uppväxt, redan från en tidig ålder behandlas hon annorlunda än sina syskon. När föräldrarna separerar och modern sedan träffar en ny man blir det ännu värre. Constance blir misshandlad av sin mor både psykiskt och fysiskt. Med tiden får hon även en hel del styvsyskon och det är en tydlig skillnad i hur styvfadern behandlar sina egna barn och styvbarnen.


Det känns som om jag borde ha blivit mer påverkad av den här boken än jag blev. Constance får utstå mycket men hela boken beskriver allt på ett underligt distanserat sätt. Nu vet jag inte om det beror på att den är översatt eller om det helt enkelt är hennes sätt att skriva. Den är läsvärd men mig grep den inte riktigt tag i

Kommentarer